تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

پاسخ به سوالات (نوع سوخت و ولتاژ)

تاریخ : ساعت 22 و 31 دقیقه و 22 ثانیه | دوشنبه 31 تیر 1392
نویسنده : علی لولوئیان


سلام و خسته نباشید 
چند تا سوال درباره خودرو داشتم :
1-چرا برق خودروهای سبک 12 ولته ولی برق خودروهای سنگین 24 ولته ؟
2-چرا اکثر خودروهای سبک بنزینی هستن در صورتی که اکثر خودروهای سنگین گازوییلی اند ؟
ممنون میشم پاسخها رو واسم ایمیل کنید

 



با سلام خدمت شما

درباره سوال اول شما در مورد ولتاژ خودرو های سبک و سنگین باید بگم که مقدار انرژی لازم  مصرف کننده ها و تعداد مصرف کننده در خودرو های سنگین خیلی بیشتر از خودرو های سبک میباشد مثلا تعداد چراغ های داخل یک اتوبوس خیلی بیشتر چراغ های یک سواریه به همین دلیل برای کارکرد بهتر مصرف کننده های خودروی های سنگین از ولتاژ بیشتری استفاده میکنند و یا مثلا اکثر موتور سیکلت ها به دلیل کم بودن تعداد مصرف کننده ها با ولتاژ 6 ولت کار میکنند و دلیل دیگه ای که ولتاژ خودرو های سنگین بیشتر است وجود موتور استارتر قوی تری (استارت)برای به کار انداختن موتور خودرو است که ولتاژ بیشتری لازم داره. در این خودرو ها برای بدست آمدن ولتاز 24 از دو باطری 12 ولت که باهم سری شده ان استفاده میشود و در بازار باطری 24 ولتی وجودندارد.


در مورد سوال دوم شما باد بگم که موتور های پیستونی به دو دسته ی بنزینی و دیزلی تقسیم میشوند در موتور های بنزینی به دلیل اشتعال سریع بنزین میتوان سرعت و شتاب بیشتری دریافت کنیم اما به دلیل نوع سوخت رسانی و نوع سوخت نمیتوان نسبت تراکم این موتور هارو بیش از حد برد (حداکثر تا نسبت تراکم 1 به 14) و به دلیل بالا بودن حداقل دور و کار کردن این موتور ها با دور های بالا ، این موتور ها اصطحلاک زیادی دارند (حداقل دور در موتور های بنزینی 800 دور میباشد) به همین دلیل از این موتور ها برای کار های سنگین و دائم الکار نمیتوان استفاده کرد. اما موتور های دیزلی به دلیل تفاوت کامل در نوع سوخت ونوع سوخت رسانی و احتراق میتوان قدرت بسیار  زیاد تری را نسبت به سیستم های بنزینی بدست آورد. در این سیستم ها به دلیل نوع سوخت رسانی نسبت تراکم  حداکثر تا 1 به 24 میباشد (2 برابر موتور بنزینی)دلیل دیگر بالا بودن قدرت این موتور ها ، تداوم احتراق در زمان احتراق میباشد که باعث میشود در مرحله احتراق تا پایین آمدن پیستون احتراق ادامه داشته باشد .موتور های دیزل به دلیل پایین بودن دور کلی موتور اصطحلاک خیلی کمی دارند (حداقل دور موتور های دیزلی 200 دور میاشد)و به همین دلیل این نوع موتور ها شتاب گیری پایینی دارند و زیاد برای کار های سبک استفاده نمیشوند.دلیل استفاده از گازوییل در موتور های دیزل وجود ستان کافی در آن میباشد که احتراق بدون جرقه را فراهم میکند

 


نکته) موتور های دیزلی سیستم جرقه زنی ندارند و برای محترق کردن سوخت آنقدر هوا رو فشرده میکنند تا دمای آن بسیار بالا برود

و پس از بالا رفتن دمای هوا ، سوخت را به آن اضافه میکنند و سوخت به محض برخورد با این هوای داغ مشتعل میشود

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر