تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

انواع سیستم تعلیق

تاریخ : ساعت 17 و 53 دقیقه و 07 ثانیه | جمعه 4 مرداد 1392
نویسنده : علی لولوئیان


تعلیق ( Suspension  )

تعلیق در لغت به معنای آویختن ویا معلق نمودن چیزی است . ؛  گاهی از این لغت در مفهوم وضعیت نامشخص وحالتهای ناپایدار نیز استفاده می شود .

دراینجا  به هرآنچه که  بین شاسی واکسل واقع شده است ومنجر به حالت معلق ماندن اتاق یاکابین خودرو نسبت به زمین می شود اتلاق می گردد .

پس به مجموعه ای از قطعاتی که این عملکردرا امکان پذیر می نمایند سیستم تعلیق می گویند . 

اجزای اصلی سیستم تعلیق شامل :

 

1 -فنر : ( Spring ) قطعاتی با قابلیت ارتجائی و سختی تعیین شده هستند که وزن خودرو و نوسانات جاده را تحمل می کنند . انواع فنر وتعاریف مختصرآن :

 

الف  )  فنر های شمش ( Leaf Spring )  :

این فنرها که به آن فنر تک برگی (( Single Leaf Spring ویا چند برگی) Multileaf Spring        ( نیز کفته می شود ،  از فولادهای آلیاژی با کربن 6% ساخته می شوند ، میتوانند  نیرو ها را در جهات عمودی ، طولی وعرضی مستحلک کرده و به خوبی تحمل کنند . از مزایای آن ؛ قیمت تمام شده ارزان ؛  به تناسب وزن خودرو میتواند از لایه های متعددی برخوردار باشد  و معایب آن فضای زیادی را اشغال میکنند ، احتیاج به مراقبت ونگهداری دارند .

 

ب ) فنر های لول ( Coil Spring ) :

این نوع فنر از فولادهای آلیاژی با 6% کربن و 8% منگنز ساخته می شوند ( در استاندارد BS مقدار 8% کربن را در نظر میگیرند ) در ساخت  بعضی از این نوع فنرها از مفتول های مخروطی استفاده میشود در این مفتول ها  قطر وسط بیشتر از دوسر آنها است . و در نتیجه نیروی ثابط فنر به حالت متغییر در می آید. این نوع فنر  وقتی فشرده میشود مقاومت بیشتری را در برابر بیشتر فشرده شدن از خود نشان میدهد . از مزایای آن احتیاج به فضای کمتر ، خاصیت ارتجاعی بیشتر ، عدم نیاز به مراقبت ونگهداری زیاد و تغییر فنریت آنها نسبت به تغییر قطر مفطول است . معایب آن فقط نیرو های عمودی و محوری را جذب میکند و الزاماّ باید از فنر های دیگری درکنار آن بصورت مکمل استفاده شود .

 

ج ) فنر های پیچشی ( Torsion bar ) :

به این نوع فنر ها فنر های ضد غلطشی نیزگفته میشود از این نوع فنر بجای اهرم های تعادل نیز استفاده میشود که در این شرایط به آن موجگیر گفته می شود .  این فنر میتواند وقتی خودرو درحال پیچیدن است نیروی چرخ های خارج پیچ را که به بلند شدن از زمین   و چرخ های داخل پیچ را که  به فرو رفتن در زمین متمایل هستند خنثی نماید . مزایای آن نرم بودن و عدم نیازبه مراقبت است از معایب آن برای نرم بودن نیاز به ازدیاد طول دارد به علت محدودیت فضا نیاز به ایجاد گشتاور بیشتر میشود و در صورت اعمال گشتاور بیشتر نیاز به کف سازی نیرومند و تقویت تکیه گاه ها وجود دارد .

 

د ) فنر های بادی یا پنوماتیک) ( Air Spring :

استوانه یا کیسه لاستیکی است که با هوای فشرده پر شده است و از خاصیت تراکم پذیری هوا یا گازهای دیگری مانند ازت یا نیتروژن بجای فنر استفاده میشود . به دلیل نیاز به کمپرسور بیشتر در خودرو های سنگین از آن استفاده میشود نیاز به مراقبط زیادی دارد و توسط رگلاتور فشار کنترل میشود و متناسب با بار هوا از آن خارج یا هوای فشرده شده به آن افزوده میشود .

 

ه ) فنر بندی هیدرو استاتیک یا هیدرو پنوماتیک :

در این نوع فنر بندی از خاصیت جابجائی روغن و تراکم پذیری هوا استفاده شده است . در هنگام برخورد یکی از چرخ ها با مانع آن چرخ بالا میرود و انرژی پتانسیل در سیستم تعلیق افزایش می یابد . این نیرو روغن را از سیلندر چرخی که روی مانع رفته به سیلندر دیگر انتقال داده و تعلیق   در آن سمت بالا میرود ، به محض عبور چرخ از مانع انرژی پتانسیل که در محور دیگر بوجود آمده باعث رانده شدن روغن به سیلندر چرخ اول می شود این موضوع منجر به مستحلک شدن ارتعاش شده و ضربه را به نرمی جذب می کند .  

  

2 - میل موجگیر : ( Connecting rod ) کنترل کننده غلتش اتاق درهنگام دور زدن ؛ پیچیدن و حرکت در سطوح ناهموار است میل موجگیر که معمولا یک فنر موجگیراست در تعلیق جلو و در بعضی از خودرو ها در تعلیق عقب نیز بکار گرفته میشود .

در تعلیق جلو بین دوطبق پائین نصب میشود . وقتی خودرو پیچی را طی میکند اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .  در نتیجه این تمایل طبق ها ی پائین در جهت مخالف حرکت میکنند و میل موجگیر را می پیچانند . مقاومت میل موجگیر در مقابل این پیچیدن سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو شده و در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج شده ویا  از غلتش و فرار آن کاسته می شود . 

 

3 -  کمک فنر : ( Shock absorber ) وسیله ای است که درنزدیکترین جا به هریک از چرخ ها نصب شده تا جمع و باز شدن فنر را کنترل کرده و ، واجهش های ناخواسته فنر میرا نماید .

 

4 - طبق : ( Control arm ) بخشی از سیستم تعلیق است که برای اتصال  اکسل به اتاق وهمچنین کنترل دقیق حرکت چرخ طراحی شده است .

 

اهداف بکارگیری سیستم تعلیق :

1 – تحمل ونگهداری وزن خودرو

2 – جذب ضربه های ناشی از حرکت در سطوح ناهموار و جلوگیری از انتقال این ضربه به سرنشینان وبار  

3 – فشردن دائم لاستیک ها به جاده و افزایش نیروی کشش

4 – میزان نگهداشتن و تاّمین ثبات فرمان واستمرارکنترل خودرو

 

 

انواع سیستم تعلیق

 تعلیق ثابت : در این سیستم هردوچرخ به یک محور متصل است و هر دوچرخ دریک زمان وباهم نوسان میکنند . این سیستم به دلیل استحکام بالا در خودروهای سنگین و عقب بعضی ازخودروهای سواری ویا جلوی خودروها ئی مانند پاترول ستفاده می شود . مزایای این سیستم  به دلیل سادگی از قیمت تمام شده کمتری برخوردار است ،  زوایای چرخ ثابت بوده ولاستیک سائی کمتری دارد در جاده های کم اصطکاک تعادل فرمان بخوبی حفظ می شود .

معایب : در صورت قرارگرفتن یک چرخ روی مانع بدنه کاملا منحرف شده و روی چرخ دیگر اثر مستقیم دارد .

تعلیق مستقل : دراین سیستم نوسانات هرچرخ مجزا از یکدیگر است  از انواع آن سیستم جناقی و مکفرسون است .

 نوع جناغی داری دوطبق بالا وپائین است  و نوع مکفرسون دارای یک طبق در پائین ویک محور بلند در بالای اهرم چرخ است محور  که در واقع همان کمک فنر است  می تواند درداخل فلنچ که در بالای بدنه متصل است چرخش کند . این سیستم ساختمان ساده تری نسبت به نوع جناغی دارد درهنگام گردش چرخ کمتر کج شده ولاستیک سائی کمتر است . از میان زوایای چرخ فقط  کستر و تو این نیاز به تنظیم دارد .

ازمعایب ان وارد آوردن نیروی زیاد به تکیه گاه گلگیر است که احتیاج به زیر سازی و تقویت منطقه یاد شده را در اتاق خودرو دارد .

 

از سیستم های هیدروپنوماتیک و هیدرو اکتیو نیز به عنوان سایر سیستم های تعلیق میتوان نام برد .

 

 

 

 

 

 

 

دسته : | بازدید ها : بار

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر