تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

آشنایی و طرز استفاده از مته

تاریخ : ساعت 05 و 27 دقیقه و 02 ثانیه | جمعه 21 مرداد 1390
نویسنده : علی لولوئیان


مته

مته ابزاری است كه برای سوراخ كاری جهت اتصال بین قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و تشكیل شده از دنبال مته، شیار مارپیچ، بدنه مته،  فاز مته

 

 

نكته : جنس مته ها عموما از فولاد افزار یا فولاد تندبر میباشد.

فازمته: برجستگی نازكی كه در كنار شیار مارپیچ مته‌ها وجود دارد را فازمتر گویند منظور از ایجاد این فاز تقلیل استحكام و سطح تماس با بدنه مته و سوراخ بوده و هدایت مته را در داخل سوراخ آسانتر می‌نماید.

قطر مته‌ها:

در هر صد میلی‌متر از طول آنها به اندازه mm1/0 كوچكتر ساخته می‌شود تا هنگام سوراخ كاری سوراخهای عمیق از تماس مته با دیواره سوراخ جلوگیری شود و به همین دلیل قطر مته‌ها را بایستی در سر آنها و روی فاز با كولیس اندازه گرفت.

نكته: جان مته فاصله بین دو شیار مارپیچ مته را گویند. ( اندازه جان مته همان اندازه فاز مته است )

مواردی كه باید در مته‌كاری رعایت كرد بشرح ذیل می‌باشد

1 ـ محلی كه باید سوراخ كاری شود برای استقرار مته با سمبه نشان علامت می‌گذاریم.

2 ـ مته نسبت به قطعه كار در زاویه درستی قرار بگیرد.

3 ـ برای سوراخ كاری قطرهای زیاد ابتدا از مته‌های با قطر كمتر استفاده شود.

4 ـ جنس مته‌ها با جنس كار متناسب باشد

5 ـ برای خنك كردن از آب و صابون با غلظتهای مختلف و ماده مناسب استفاده شود.

6 ـ برای بریدن و سوراخ كردن ورقه‌های نازك اول باید ورق را مهار كرد بعد سوراخ كاری انجام شود (از گیره مخصوص استفاده كنیم)

دقت شود عمق سوراخ بیشتر از طول مارپیچ مته نباشد و در انتهای سوراخ كاری فشار به مته را كم كنید.

نكته : در سوراخكاری با دریل ، هرچه قطر مته كمتر باشد دور دریل باید افزایش یابد و بالعكسس.

نكته : برای تیز كردن مته جهت كنترل زوایا و طول لبه های برنده از شابلونهای مخصوص تیز كردن مته استفاده میشود .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر