تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

تاریخچه موتور چهار زمانه

تاریخ : ساعت 05 و 46 دقیقه و 05 ثانیه | شنبه 22 مرداد 1390
نویسنده : علی لولوئیان


نیكلاس اوگوست اوتو ، مخترع آلمانی بود كه در سال 1876 اولین موتور درون‌سوز چهارزمانه را ساخت كه الگو و مدلی شد برای صدها میلیون موتور مشابه كه از آن زمان تا كنون ساخته شده است.

موتور درون‌سوز یك وسیله گردنده است كه در فایف موتوری و موتورسیكلت‌ها كاربرد دارد. علاوه بر موارد استعمال فراوان آن در صنعت، اختراع هواپیما بدون استفاده از آن غیر ممكن بود. تا قبل از پرواز اولین هواپیمای جت در سال 1939، نیروی محركه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز كه چرخه‌كار آنها بر مدار اوتو بودف تأمین می‌شد. امّا مهمترین مورد كاربرد موتورهای درون‌سوز استفاده ازآنان در اتومبیل‌ها است.

 

 

 

نیكلاس اوگوست اوتو ، مخترع آلمانی بود كه در سال 1876 اولین موتور درون‌سوز چهارزمانه را ساخت كه الگو و مدلی شد برای صدها میلیون موتور مشابه كه از آن زمان تا كنون ساخته شده است.

موتور درون‌سوز یك وسیله گردنده است كه در فایف موتوری و موتورسیكلت‌ها كاربرد دارد. علاوه بر موارد استعمال فراوان آن در صنعت، اختراع هواپیما بدون استفاده از آن غیر ممكن بود. تا قبل از پرواز اولین هواپیمای جت در سال 1939، نیروی محركه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز كه چرخه‌كار آنها بر مدار اوتو بودف تأمین می‌شد. امّا مهمترین مورد كاربرد موتورهای درون‌سوز استفاده ازآنان در اتومبیل‌ها است.

قبل از آنكه اوتو موتور خود را اختراع كند برای ساخت اتومبیل تلاش‌های فراوان و عدیده‌ای شده بود. برخی مخترعین نظیر زیگفرید ماركوس (در سال 1875) اتین لنور (در سال 1862) و نیكلاژوزف كنوت (در سال 1769) موفق به ساخت مدل‌هایی شدند كه حركت می‌كرد. اما به علت نبودن موتور مناسب، موتوری كه هر دو مزیت وزن كم و قدرت زیاد را با هم داشته باشد هیچ كدام از آن مدل‌ها در عمل قابل استفاده نبود. ولی در خلال پانزده سال پس از اختراع موتور چهار زمانه اوتو، دو مخترع آلمانی دیگر، كارل بنز و گوتلمب دایملر، هر یك اتومبیل‌هایی قابل استفاده و قابل فروش ساختند. از آن زمان انواع مختلف از موتورها برای به حركت درآوردن اتومبیل ساخته شده است. ممكن است در آینده‌ای نه چندان دور، اتومبیل‌هایی كه با نیروی بخار، باطری‌های برقی و یا با استفاده از سایر منابع انرژی حركت می‌كنند، ساخته شوند كه نسبت به اتومبیل‌های كنونی برتری خواهند داشت. ولی واقعیت این است كه در 99 درصد از صدها میلیون اتومبیل ساخته شده تا این زمان از موتورهای درون‌سوز چهارزمانه است كه در كامیون‌ها، اتوبوس‌ها و كشتی‌ها از آن استفاده می‌شود. این موتور چرخه چهارزمانه‌ای مشابه با موتور اوتو دارد ولی نوع سوخت آن متفاوت است.

   اكثر اختراعات علمی (اگر استثنای مهم تسلیحات و مواد منفجره را كنار بگذاریم)‌برای نوع بشر سودمند بوده است. به عنوان مثال كاملاً بعید است كسی پیشنهاد كند كه یخچال یا پنی‌سیلین را تحریم كنیم و با استفاده از آنها را به طور جدّی محدود سازیم. زیان‌های استفاده‌ای چنین گسترده از اتومبیل‌های شخصی بر كسی پ.شیده نیست. اتومبیل‌ها غلاوه بر ایجار سرو صدا هوا را آلوده می‌كنند، با مصرف سوختهای كمیاب منتبع آن را مورد تهدید قرار می‌دهند و هر ساله عامل قتل و جرح شمار زیادی از مردمان می‌شوند.

مسلماً اگر اتومبیل وسیله سودمندی نبود و فایده‌ای این چنین زیاد نداشت هرگز آن را تحمّل نمی‌كردیم اتومبیل‌های شخصی به مراتب بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی قابلیت تطبیق دارند. بر خلاف راه‌آهن و قطار زیرزمین هرجا كه مایل بودید می‌توانید آن را پارك كنید، به هر جاكه بخواهید شما را می‌برد، و اینجا و آنجا در خدمت شما می‌باشد. سریع و راحت است و بارو بنه را به آسانی حمل می‌:ند و به شكل بی‌سابقه‌ای این مكان را برای ما فراهم می‌كند كه كجا زندگی كنیم و وقت خود را چگونه سپری سازیم. به این ترتیب آزادی فردی را به شكلی قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

اما اینكه تمام امتیازات در برابر بهایی كه جامعه برای اتومبیل می‌پردازد، ارزش دارد یا خیر، مطلب قابل بحثی می‌باشد. اما در هر حال كسی نمی‌تواند منكر آن شود كه اتومبیل اثر عمده‌ای بر تمدن ما داشته است. تنها در ایالات متحده بیش از یكصد میلیون دستگاه اتومبیل مورد استفاده قرار دارد. این به معنای تقریباً دو تریلیون مایل، مسافر در هر سال می‌باشد كه این رقم بیش از مجموع مسافات طی شده در یك سال به طور پیاده، با هواپیما، با قطار، با كشتی و به طور كلی با تمام اشكال حمل و نقل می‌باشد.

  برای جا دادن این اتومبیل‌ها هكتارها زمین را به صورت توقفگاه اتومبیل درآورده‌ایم، بزرگراه‌های بی‌انتهایی ساخته‌ایم، و تمام چشم‌اندازها را تغییر داده‌ایم. در عوض اتومبیل آنچنان سهولت جابجایی را برای ما فراهم آورده است كه نسل‌های گذشته به سختی می‌توانستند حتی رؤیای آن را در سر بپرورانند. بسیاری از صاحبان اتومبیل‌ها اكنون فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و از تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند كه احتمالاً بدون اتومبیل نمی‌توانستند از آن برخوردار باشند. داشتن اتومبیل حق انتخاب بیشتری برای محل زندگی و محل كار به ما می‌دهد. امروز كسانی كه در حومه‌ی شهرها سكونت دارند از تسهیلاتی برخوردارند كه پیش از آن فقط در اختیار شهرنشین‌ها بود و این را باید مرهون اتومبیل باشند. این امر شاید لیل اصلی گسترش و رشد حومه شهرها در دهه‌های اخیر و همراه با آن كاهش سكونت در مناطق مركزی شهرها می‌باشد.

  نیكلاس اوگوست اوتو در سال 1832 در شهر «هولشازن» آلمان به دنیا آمد. هنگامی كه طفلی شیرخواره بود پدرش از دنیا رفت. اوتو با اینكه دانش‌آموز درس‌خوان و كوشا بود در شانزده‌ سالگی با هدف یافتن كار و كسب و تجربه در داد و ستد دبیرستان را ترك كرد. مدتی در یك خوار و بار فروشی در شهری كوچك به كار اشتغال داشت و سپس در فرانكفورت كارمند دفتری و بعد از آن فروشنده سیار شد.

حدود سال 1860 اوتو مطالبی درباره موتور گازی كه به تازگی توسط «اتین لنور» اختراع شده بود و اولین موتور درون‌سوز بود كه واقعاً كار می‌كرد، شنید. اوتو به درستی تشخیص داد كه اگر موتور لنور بتواند با سوخت مایع كار كند موارد استفاده‌ای به مراتب بیشتر خواهد داشت زیرا در آن صورت نیازی نخواهد بود كه موتور مزبور همواره به یك خروجی منبع گاز متصل باشد. اوتو به زودی نوعی كاربوراتور اختراع كرد ولی چون وسیله مشابهی قبلاً اختراع شده و به ثبت رسیده بود بنابراین درخواست وی برای ثبت اختراعش رد شد.

  اوتو بدون دلسردی تمام تلاش خود را وقف بهبود و اصلاح موتور لنور كرد. در سال 1861 موفق به طراحی نوعی موتور گردید كه اساساً با مدل لنور كه نوع ابتدایی بود و سیكل دوزمانه داشت، متفاوت بود. این موتوری بود كه با یك چرخه چهارزمانه كار می‌كرد. در ژانویه 1862 اوتو نمونه‌ای از موتور چهارزمانه خود را ساحت اما با مشكلاتی برای قابل استفاده بودن موتور جدید مواجه شد كه این مشكلات بیشتر در سیستم احتراق آن به چشم می‌خورد. اوتو این طرح را كنار گذاشت و به جای آن تلاش خود را معطوف بهتر كردن موتور «اتمفسریك» كه خود آن را ساحته بود كرد و نوع اصلاح شده موتور دو زمانه بود كه با گاز كار می‌كرد. در سال 1863 این اختراع را به ثبت رساند و به زودی شریكی پیدا كرد «ایوجن لانگن» و از حمایت مالی او برخوردار شد.

آنها كارگاه كوجكی تأسیس كردند و به تلاش برای بهتر ساختن موتور خود ادامه دادند. موتور دو زمانه آنها بالا گرفت و شركتشان سود سرشاری برد. در سال 1872 آنها توانستند گوتلیب دایملر، مهندس برجسته‌ای را كه تجربیاتی در اداره‌ی كارخانه داشت به استخدام خود در آورند. این امر تولید موتور را در كارخانه آنها افزایش داد.

  گرچه منابع حاصل از فروش موتور دوزمانه لسیار خوب بود ولی اوتو نمی‌توانست اندیشه ساخت موتور چهارزمانه را كه از ابتدا در پی آن بود بگذارد. او متقاعد شده بود موتور چهارزمانه كه كخلوط سوخت و هوا قبل از احتراق در آن متراكم شده كارایی بیشتری از هر نوع اصلاح شده موتور دوزمانه لنور خواهد داشت. در اوایل سال 1867 اوتو سرانجام سیستم احتراق جدیدی اختراع كرد و به این ترتیب موفق شد و سال بعد چهارزمانه قابل استفاده بسازد. اولین نمونه در مه 1876 ساخته شد و سال بعد سی‌هزار دستگاه از این موتور فروخته شد. به دنبال آن و تمام اشكال موتور دوزمانه لنور به زودی متروك شده و از رده خارج گردید.

   حق امتیاز ثبت شده آلمانی اوتو در موتور چهارزمانه یك دعوای حقوقی را در سال 1886 در پی داشت. از قرار معلوم یك فرد فرانسوی به نام «آلفونس بیودوروشاز» در سال 1862 وسیله مشابهی را طراحی كرده و آن را به ثبت رسانده بود. نباید تصور كرد كه بیودوروشاز یك چهره تأثیر گذار است. اختراع او هرگز به بازار راه پیدا نكرد و در واقع حتی یك از آن هم ساخته نشد و اوتو هم برای اختراع خود هرگز از ان بهره نگرفته بود. علیرغم بازنده شدن در آن دعوا مؤسسه اوتو همچنان پول‌ساز باقی ماند و او به هنگام مرگ در سال 1891 كاملاً ثروتمند بود.

در همان دوران گوتلیب دایملر در سال 1882 مؤسسه اوتو را ترك كرد. او بر آن ود كه موتور اوتو را برای یك وسیله نقلیه به كار گیرد. تا سال 1883 وی به یك سیستم احتراق بهتر دست یافت (البته نه سیستمی كه امروزه مورد استفاده همگان است)‌ كه موتور را قادر می‌ساخت با گردش 900-700 دور در دقیقه عمل كند. (حداكثر سرعت در مدل اوتو 200-180 دور در دقیقه بود)‌ علاوه بر آن دایملر رنج زیادی را متحمل شد تا توانست موتور بسیار سبك‌تری بسازد. در سال 1885 او یكی از موتورهای خود را روی یك دوچرخه نصب كرد و به این ترتیب اولین موتورسیكلت دنیا ساخته شد.

دایملر سال بعد اولین موتور سیكلت خود را ساخت. اما به زودی معلوم شد كه كارل بنز در این مسابقات جلو افتاده است. بنز اولین اتومبیل خود را دارای سه چرخ بود ولی اتومبیل بودن آن انكار نبود سه ماه زودتر ساخته بود. نیروی محركه اتومبیل بنز مانند دایملر مدلی از موتور چهارزمانه اوتو بود. موتور بنز در بهترین حالت خود كمتر از 400 دور در دقیقه گردش داشت ولی كافی بود تا اتومبیل او قابل استفاده باشد.

   بنز با سرسختی برای بهتر كردن اتومبیل خود تلاش كرد و طی چند سال توانست بازار خوبی برای آن پیدا كند. دایملر بازاریابی برای اتومبیل خود را كمی دیرتر از بنز آغاز كرد ولی او نیز در كار خود موفق شد. (مؤسسات بنز و دایملر سرانجام به هم پیوستند. اتومبیل معروف مرسدس بنز در كاخانه ادغام شده آنان ساخته می‌شود.

   در راستای توسعه صنعت اتومبیل‌سازی از چهره معروف دیگری نیز یاد كرد او هنری فورد مخترع و صنعتگر آمریكایی می‌باشد. او اولین فردی بود كه به تولید انبوه اتومبیل‌‌های ارزان قیمت همت گماشت.

موتور درون سوز و اتومبیل از اختراعات بسیار مهم و برجسته می‌باشد و اگر یك فرد به تنهایی سزاوار آن بود كه افتخار این اختراعات به او داده شود بدون تردید او در جایی نزدیك به صدر این فهرست قرار می‌گرفت. افتخار اصلی این اختراعات را باید بین چند تن تقسیم كرد: لنور، اوتو و داملر، و فورد. اما از میان تمام این افراد بیشترین سهم باید به اوتو داده شود. اوتو لنور اساساً قدرت و كارایی كافی برای به حركت درآوردن اتومبیل را نداشت. اما موتور اوتو از كیفیت مورد نیاز برای این كار برخوردار بود. قبل از آنكه اوتو در سال 1876 موتور خود را اختراع كند ساخت یك اتونبیل قابل استفاده تقریباً غیرممكن می‌نمود. اما پس از سال 1876 انجام آن دیگر حتمی و مسلم گردید.

 بنابراین نیكلاس اوگوست اوتو را باید یكی از سازندگان واقعی دنیای نوین دانست.

 

دسته : معرفی موتور و مراحل کار آن، | بازدید ها : بار

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر