تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

4 زمان موتور

تاریخ : ساعت 06 و 46 دقیقه و 57 ثانیه | شنبه 22 مرداد 1390
نویسنده : علی لولوئیان


سیكل : انجام 4 مرحله موتور شامل مكش ، تراكم ، احتراق و تخلیه را یك سیكل كار موتور مینامند كه مراحل  مطرح شده در زیر توضیح داده خواهد شد

نقطه مرگ بالاTDC:  نقطه‌ای كه پیستون به حداكثر بالا رفتن خود در سیلندر می‌رسد.

نقطه مرگ پایینBDC: نقطه‌ای كه پیستون به حداكثر پایین رفتن خود در سیلندر می‌رسد.

كورس پیستون: فاصله‌ای كه پیستون بین نقطه مرگ بالا و مرگ پایین را طی می‌كند.

چهار زمان موتور:

زمان اول مكش(تنفس): پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت مرگ پایین حركت می‌كند و هم زمان سوپاپ هوا باز شده و سوپاپ دود بسته می‌شود و در داخل سیلندر مكش ایجاد شده ( بعلت حركت سریع پیستون به سمت پایین و زیاد شدن ناگهانی حجم بالای آن ) و مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌شود.

زمان دوم تراكم: پیستون از نقطه مرگ پایین به سمت مرگ بالا حركت می‌كند و سوپاپ دود و هوا نیز بسته می‌باشد و هوا و بنزین متراكم می‌شود مقدار فشاری كه در زمان تراكم در روی پیستون وجود دارد در موتورهای بنزینی 10 تا 15 كیلوگرم بر سانتی متر مربع( bar ) یا 8 تا 16 اتمسفر میباشد.

 

 

عامل موثر در فشار تراكم نسبت تراكم است كه عبارتست از : اندازه كل سیلندر تقسیم بر حجم محفظه احتراق

 

نكته : در بیشتر آزمونها ، فقط فرمول بعنوان سوال داده شده است ، بنابراین حفظ فرمول فوق لازم است .

نكته: هرگاه نسبت تراكم افزایش یابد = حرارت موتور نیز افزایش پیدا می‌كند.

نكته: هرگاه سرسیلندر كف تراش شود حجم اتاق احتراق نیز كم می‌شود در نتیجه نسبت تراكم و فشار تراكم نیز افزایش پیدا می‌كند.

مثال : اگر حجم سیلندر و اتاق احتراق 248 سانتی متر مكعب و حجم اتاق احتراق 31 سانتی متر مكعب باشد ،‌نسبت تراكم چه قدر است ؟ حل : 8 به 1             8 = 31 ÷ 248

نكته : نسبت تراكم در موتورهای بنزینی از  6 به 1 الی 11 به 1 متغیر است .

نكته : هر چه نسبت تراكم موتوری بیشتر باشد از قدرت بیشتری نیز برخوردار است .

زمان سوم احتراق، كار، نیرو: در این زمان جرقه زده می‌شود و سوپاپها نیز همچنان بسته می‌باشد در نتیجه سوخت متراكم شده منفجر شده و پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت مرگ پایین حركت كرده و كار انجام می‌شود. فشار بالای پیستون درین زمان 40 اتمسفر میباشد.



زمان چهارم تخلیه: پیستون از نقطه مرگ پایین به سمت مرگ بالا حركت می‌كند و سوپاپ دود نیز در این زمان باز می‌شود و با بالا آمدن پیستون گازها و دود از داخل سیلندر تخلیه می‌شود

دسته : معرفی موتور و مراحل کار آن، | بازدید ها : بار

نام شما: Bernd
سایت شما: http://security-info.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=136732
در تاریخ : دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 ساعت 08 و 49 دقیقه و 23 ثانیه

Wonderful website you have here but I was curious if
you knew of any user discussion forums that
cover the same topics discussed in this article? I'd really like
to be a part of group where I can get suggestions
from other experienced people that share the same interest.
If you have any suggestions, please let me know.
Bless you!

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر