تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

عیب های سیلندر

تاریخ : ساعت 10 و 19 دقیقه و 52 ثانیه | شنبه 22 مرداد 1390
نویسنده : علی لولوئیان


عیوبت سیلندر:

1ـ گلدونی شدن:

قسمت بالای سیلندر بر اثر  1- گرم شدن بیشتر بالای سیلندر 2- روغنكاری ناقص بالای سیلندر 3- تولید مواد اسیدی در محفظه احتراق ( به هنگام سرد كار كردن موتور )‌ ، دارای ساییدگی بیشتری نسبت به پایین سیلندر میشود كه به این عارضه گلدانی شدن سیلندر میگویند . این امر باعث تغییر جهت پیستون میگردد و با ساعت اندازه‌گیری مقدار آن را اندازه می‌گیریم .

2ـ دوپهنی شدن سیلندر: درین حالت سیلندر از دو طرف ساییدگی بیشتری پیدا میكند كه میتوان مقدار آن را با میكرومتر داخل سنج اندازه گرفت . اگر مقدار دوپهنی از 15/0 میلیمتر بیشتر باشد ،‌ باید سیلندر تراش رفته یا عوض شود .

3ـ موجدار شدن سیلندر: در صورت تاب داشتن شاتون احتمال موجدار شدن سیلندر می‌رود كه باز با ساعت اندازه‌گیری در سه نقطه بالا، وسط و پایین سیلندر (كورس پیستون) اندازه گرفته می‌شود.

4ـ آیینه شدن سیلندر: خطوط روغنكاری داخل سیلندر به مرور زمان از بین می‌روند و باعث اختلال در روغنكاری و گرمای موتور بالا می‌رود.كه درین حالت باید داخل سیلندر خطوط زیگزاگ اضافه شود .

5- ساییدگی : داخل سیلندر و در جایی كه پیستون رفت و آمد میكند ، سیلندر دچار ساییدگی میشود . در قسمت بالایی سیلندر به دلیل اینكه رینگ بالایی در آنجا كار نمیكند دچار ساییدگی نمیشود و به این منطقه از سیلندر لبه سیلندر میگویند و اگر ساییدگی به اندازه ای باشد كه ناخن در لبه سیلندر گیر كند ، باید به تراشكاری رفته و یا تعویض گردد . مقدار ساییدگی را با میكرومتر اندازه میگیرند و نباید بیش از 002/0 اینچ و یا 05/0 میلی متر باشد.

6- ترك داشتن سیلندر : كه باعث میشود آب خنك كننده به داخل كارتل وارد شده و با روغن قاطی شود و اصطلاحا موتور آب روغن قاطی كرده .

نكته : لقی سیلندر و پیستون به وسیله رینگ ها گرفته میشود ولی چنانچه رینگ ها و سیلندر ساییده شود ،‌ كمپرس فرار كرده و قدرت موتور كم میشود . این لقی را بوسیله فیلر بلند اندازه میگیرند كه مقدار مجاز این لقی بین 001/0 تا 002/0 اینچ میباشد .

نكته : مهمترین عیوب سیلندر ، ساییدگی میباشد .

عیوب سیلندر باعث : 1 فرار كمپرس 2- كم شدن قدرت موتور 3- روغن سوزی 4- سریع گرم شدن موتور 5 جوش آوردن در سر بالاییها میشود .

عیوب تراش سیلندر :

 1 - گرما سریعتر به آب منتقل شده و درجه حرارت این موتورها سریعتر بالا میرود .

2- بدلیل بزرگتر شدن حجم سیلندر ، محفظه به خوبی در حالت مكش پر نمیشود و از قدرت موتور كاسته میشود .

نكته : فشار و سایش معمولا در سمت چپ سیلندر بیشتر است .

نكته : سرد كار كردن موتور معایب زیر را به همراه دارد :

1- عدم انبساط كافی پیستون و رینگها و كم شدن قدرت موتور

2- ساییدگی زیاد سیلندر به وسیله رینگها

3- عدم تبخیر كافی سوخت و افزایش مصرف سوخت

دسته : سیلندر و ملحقات آن، | بازدید ها : بار

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر