تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

عیوب یاتاقان

تاریخ : ساعت 23 و 56 دقیقه و 36 ثانیه | دوشنبه 7 شهریور 1390
نویسنده : علی لولوئیان


عیوب یاتاقان :

1-    خط افتادگی ، ساییدگی بابیت و متخلخل شدن یاتاقان به دلیل وجود ذرات خارجی

2-    سوختن یاتاقان به دلیل مك بودن خلاصی یا نرسیدن روغن و چسبیدن میل لنگ به آن

3-    تكه تكه شدن یاتاقان به دلیل جدا شدن خار یاتاقان از محل خودش و گردش با میل لنگ

4-    صدای یاتاقان به دلیل ساییدگی و زیاد شدن خلاصی بین میل لنگ و یاتاقان كه موجب كم شدن فشار روغن نیز میگردد .

صدای یاتاقان :

یاتاقان ثابت : با تن بم تق تق به گوش میرسد و با كشیدن وایر شمع صدای آن كم شده ولی قطع نمیگردد

یاتاقان متحرك : با تن زیر تق تق به گوش میرسد كه فركانس آن با دور موتور كم و زیاد شده و باكشیدن وایر شمع صدای آن قطع میگردد .

صدای یاتاقان یا بوش گژن پین : به دلیل كوچكی این بوش كه پیستون را به شاتون توسط گژن پین وصل میكند ، صدا فقط در حالت سرد ( ابتدای كار موتور ) به گوش میرسد و با گرم شدن موتور صدا قطع میشود .

 

نكته : بار وارد بر یاتاقان در زمانی كه گرمای موتور بیش از حد زیاد باشد ، افزایش میابد .

روغن‌كاری قسمتهای ثابت و متحرك چگونه انجام می‌شود: به شكل بالا توجه فرمایید

روغن كاری یاتاقان های ثابت : از طریق كانال اصلی بلوك موتور كه به سوراخ پوسته یاتاقان ثابت راه دارد انجام میشود .

روغن كاری یاتاقان های متحرك : از طریق كانال میل لنگ كه به یاتاقان ثابت راه دارد ، انجام میشود .

روغن كاری بوش گژن پین : از طریق كانال وسط یاتاقان متحرك یا روغن جمع آوری شده از دیواره سیلندر توسط رینگ ها و یا سوراخ پیستون در شیار رینگ انجام میشود .

توضیح : در كپه‌های ثابت سوراخهایی وجود دارد كه به لنگهای متحرك منتهی می‌شود و روغن را از ثابتها به متحركها پمپاژ می‌كند و سپس روغن مربوطه از سوراخ روی شاتون به بدنه سیلندر پاشیده می‌شود و آن را روغن كاری می‌كند. البته خلاصی زیاد مابین كپه‌های ثابت باعث نشت روغن از آنها و نرسیدن روغن به متحركها شده و باعث زدن یاتاقان می‌شود.

.

نكته : سوراخهایی كه روی شاتون جهت پاشش روغن به بدنه سیلندر وجود دارد ، اگر از جلو به موتور نگاه كنیم ،‌ در سمت چپ شاتون ها قرار دارند .

عواملی كه باعث می‌شود میل لنگ سفت بچرخد:

1 ـ وجود ذرات ریز زیر یاتاقانها

2 ـ وجود پلیسه در لای یاتاقان

3 ـ تمیز نبودن جای خار میل لنگ

4 ـ تمیز نبودن جای بغل یاتاقان

5 ـ كم بودن خلاصی طولی و دیگر خلاصی‌ها.

دلایلی كه باعث سائیدگی زیاد یاتاقانها می‌شوند:

1 ـ سفت بودن پیچ كپه‌های ثابت

2 ـ استفاده نكردن از یك فیلتر روغن خوب كه ذرات را از خود عبور داده و باعث سائیدگی یاتاقانها می‌شود.

3 ـ استفاده نكردن از یك فیلتر هوای خوب كه ذرات را رد می‌كند و یاتاقانها را مانند شیشه می‌سایند.

4 ـ استفاده از روغن با درجه غلظت نامناسب كه باعث پایین آمدن فشار و روغن می‌شود.

5 ـ درست جمع نكردن موتور و داشتن خلاصی‌های كم و زیاد آن.

عواملی كه باعث افت فشار روغن می‌شود: در صورتی كه شمع خراب نباشد و سیم شمع روغن هم سالم باشد و فیلتر روغن نیز سالم باشد در ضمن غلظت روغن نیز مناسب باشد.

1 ـ خط داشتن یاتاقانها و میل لنگ باعث افت فشار می‌شود.

2 ـ خرابی اویل پمپ

3 ـ خلاصی زیاد بین یاتاقانها و میل لنگ

4 ـ خلاصی زیاد بین بوش میل سوپاپ و تكیه‌گاه میل سوپاپ

 

دسته : یاتاقان ها، | بازدید ها : بار

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر