تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

رینگ ها و انواع آن

تاریخ : ساعت 02 و 31 دقیقه و 08 ثانیه | پنجشنبه 31 شهریور 1390
نویسنده : علی لولوئیان


رینگها:

 حلقه های فلزی هستند كه در شیارهای پیستون قرار میگیرند و وظایف زیر را بر عهده دارند:

1- آب بندی لقی بین پیستون و سیلندر جهت جلوگیری از فرار كمپرس

2- جمع آوری روغن پاشیده شده به دیواره سیلندر

3-  جلوگیری از نفوذ روغن به اتاقك احتراق ( روغن سوزی )

خصوصیات رینگها :

1- در مقابل حرارت خاصیت فنری خود را از دست ندهند .

2- در مقابل ساییدگی و انبساط حرارتی مقاوم باشند .

3- حرارت را به خوبی انتقال دهند .

جنس رینگ ها : از چدن با آب كروم و نیكل است كه در مقابل ساییدگی مقاومت دارد .

انواع رینگها : رینگها در دو نوع وجود دارند :

  

 

1- رینگ كمپرسی : 2 یا 3 رینگ بالایی رینگ كمپرس میبشاند كه از فرار كمپرس ( مواد سوختی و هوای متراكم داخل محفظه احتراق ) جلوگیری میكنند .

2- رینگ روغنی : روغن داخل دیواره سیلندر را به داخل شیار پیستون هدایت و از نفوذ روغن به اطاق احتراق جلوگیری میكند .

نكته : فرار كمپرس باعث كم شدن قدرت و سرعت و شتاب موتور میشود و در سربالایی ها موتور گرم میكند و روغن سوزی موجب كم شدن روغن موتور و گرفتن كربن و دوده بر روی سوپاپ ها و شمع ها و سرپیستون میشود و امكان خودسوزی را فراهم میكند . نشانه روغن سوزی موتور ، خروج دود آبی از اگزوز خودرو میباشد .

نكته : در محل سوار شدن رینگ روغنی در روی پیستون ،‌ شیارها و سوراخهایی جهت نفوذ روغن از بدنه سیلندر به گژنپین وجود دارد .

روش تشخیص رینگ كمپرس بالا از رینگ كمپرس پایین :

برای جا زدن رینگ ها در شیار رینگ ، شناخت رینگ ها الزامی است . رینگ كمپرسی از رینگ روغنی به راحتی و از روی شكل آنها قابل تشخیص است ولی برای تشخیص رینگ كمپرسی بالا و پایی باید به موارد زیر توجه نمود :

1- رینگ كمپرس بالا دارای رنگ روشن و استیلی و آب كرم دیده می‌باشد تا محكمتر باشد چون عمل روغن كاری بخوبی برای كمپرس بالا انجام نمی‌شود و احتمال سایش بیشتری دارد . رینگ كمپرس پایین دارای رنگ تیره می‌باشد.

2- اگر روی رینگ كمپرس كلمه TOP ( به معنای بالا ) درج شده باشد ، باید در بالا قرار بگیرد .

3- خلاصی دهانه رینگ بالا بخاطر گرمای بیشتر و در نتیجه انبساط بیشتر باید بازتر از رینگ كمپرس پایین باشد.

نكته : باز بودن دهانه رینگ ها بدلیل این است كه محلی برای انبساط در اثر گرما داشته باشد .

سطح مقطع یا پخ رینگ ها : رینگهای كمپرسی دارای دونوع پخ یا پله میباشند :

1- پله یا پخ داخلی : این نوع رینگها از فرار كمپرس ، بهتر جلوگیری نموده و رینگ را با فشار بیشتری به دیواره سیلندر میفشارد .

2- پله یا پخ خارجی : این نوع رینگها به علت سطح تماس كمتر با سیلندر آب بندی بهتری انجام میدهند .

نكته : در هنگام نصب رینگ به روی پیستون ، اگر رینگ دارای پخ داخلی باشد به سمت بالا و اگر دارای پخ خارجی باشد ، به سمت پایین قرار میگیرد .

دسته : پیستون و همه چیز درباره ی آن، | بازدید ها : بار

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر