تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

شاتون و عیوب آن

تاریخ : ساعت 04 و 08 دقیقه و 50 ثانیه | پنجشنبه 31 شهریور 1390
نویسنده : علی لولوئیان


شاتون:

جنس آن از چدن یا فولاد چكش‌كاری شده میباشد و دارای دو سر بزرگ و كوچك می‌باشد كه سر كوچك به گژن پین و سر بزرگ آن به میل لنگ متصل می‌باشد و نیروی پیستون را به میل لنگ منتقل مینماید .

در موتورهای شاتون بلند در یك قسمت یا دو قسمت شاتون سوراخ روغن‌كار وجود دارد كه روغن را به بدنه سیلندر می‌رساند و عمل روغن‌كاری را انجام می‌دهد.

نكته: موتورهای شاتون بلند، موتورهای كم دور و پر قدرت می‌باشد و موتورهای شاتون كوتاه موتورهای پر دور و پر شتاب می‌باشند زیرا هر چه شاتون كوتاهتر باشد كورس رفت و برگشت پیستون كمتر شده و 4 عمل پیستون سریع تر انجام میشود ، لذا موجب افزایش سرعت و شتاب وسیله نقلیه میگردد . شاتون كوتاه در اتومبیل های پرسرعت به كار میرود .

 

عیوب شاتون:.

1ـ خمیدگی:

در اثر ضربات و فشار زیاد و وجود جسم خارجی بین پیستون و سرسیلندر بوجود می آید كه باعث فشار نامناسب به میل لنگ و یاتاقان های آن شده و سیلندر در جهتی كه شاتون خمیده است ، به خاطر فشار پیستون بیشتر ساییده میگردد و امكان شكستگی رینگ و بریدن شاتون نیز میباشد .

 

 

2ـ پیچیدگی شاتون:

در اثر فشار زیاد به وجود می آید و در نتیجه این ایراد ، یاتاقان های شاتون و گژن پین به سرعت ساییده شده كه باعث كم شدن فشار روغن و صدای گژن پین میشود .

نكته : خمیدگی و پیچیدگی به وسیله دستگاه های مخصوص آزمایش میشود و مقدار مجاز آن 05/0 میلمتر میباشد .

قبل از سوار نمودن شاتون ها باید به موارد زیر توجه نمود :

1- وزن شاتونها كنترل شود

2- پیچ های آن تعویض گردد

3 شاتون پیچیدگی یا خمیدگی نداشته باشد .

گژن پین : یا انگشتی ، میله فولادی توخالی است كه شاتون را به پیستون متصل میكند ( شكل صفحه قبل )

نكته : گژن پین در شاتون داخل بوش گژن پین كه از جنس برنز است قرار میگیرد .

نكته : در هنگام تعویض بوش گژن پین باید دقت كنیم كه سوراخ روغنكاری با سوراخ كانال شاتون در یك راستا قرار گیرد .

نكته : برای بیرون آوردن گژن پین از روی پیستون ، پیستون را بوسیله آب جوش یا روغن داغ یا چراغ كوره ای حرارت داده و وقتی منبسط شد ، گژن پین را از داخل آن خارج میكنند .

نكته : استفاده از گژن پین توخالی به دلیل

 1- سبك بودن آن و بهبود راندمان وزنی موتور

 2- عبور روغن و روغنكاری بهتر

 3- عبور هوا وانتقال بهتر حرارت  میباشد .

علائم صدای بوش گژن پین در اثر ساییدگی : این است كه در زمان سرد بودن موتور صدای بیشتری تولید می‌كند و در موقع گرم شدن این صدا قطع می‌شود و برای تشخیص آن از صدای یاتاقان می‌بایست وایرها را در زمان روشن بودن موتور یكی‌یكی جدا كرده هر كدام كه صدا را قطع كرد گژن پین مربوط خراب است . استفاده از گژن پین توخالی به دلیل سبك بودن آن میباشد .

روغنكاری بوش گژن پین : بوش گژن پین از سه طریق روغنكاری میشود :

1- از طریق كانال داخل شاتون كه از یاتاقان های متحرك به بوش سر كوچك شاتون راه دارد .

2- بوسیله سوراخ كوچكی كه بالای سر كوچك شاتون قرار گرفته .

3 شیار یا سوراخهایی كه زیر رینگ روغنی پیستون قرار دارد .

افست بودن گژن پین : یعنی گژن پین در وسط پیستون قرار ندارد . افست بودن گژن پین باعث كم شدن فشار پیستون از یك طرف دیوار سیلندر هنگام پایین آمدن در زمان احتراق و كاهش ساییدگی این قسمت میشود

 

دسته : شاتون و همه چیز در باره ی آن، | بازدید ها : بار

نام شما: علی صادقی
سایت شما:
در تاریخ : دوشنبه 2 مرداد 1391 ساعت 00 و 10 دقیقه و 58 ثانیه

سلام
افست در پیستون یعنی چی ؟
خواهشا همین الان جواب بدید

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر