تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

نحوه تایم موتور

تاریخ : ساعت 14 و 18 دقیقه و 31 ثانیه | چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391
نویسنده : علی لولوئیان


تایم موتور : چون سوپاپ ها از طریق میل سوپاپ به حركت در می آیند و پیستون ها  به وسیله میل لنگ می چرخند و باز و بسته شدن سوپاپ ها و حركت پیستون ها باید همانگ باشند ، بایستی در هنگام جازدن میل سوپاپ  و میل لنگ دقت شود و آنها را در زمان خاصی درگیر كرد كه به این كار ، تایم موتور میگویند .

 

تایم موتور ( درگیر كردن چرخدنده های میل سوپاپ و میل لنگ )  به دو روش :

1- جا زدن دنده میل لنگ و میل سوپاپ با علامت :

 روی چرخدنده های میل لنگ و میل سوپاپ علاماتی میباشد و زمانی كه هر دو علامت چرخدنده میل لنگ و میل سوپاپ رو به روی یكدیگر قرار داشته باشند آنها را جا میزنیم .

 

2- جا زدن دنده میل لنگ و میل سوپاپ بدون علامت :

پیستون 1 را در نقطه مرگ بالا قرار میدهیم و میل سوپاپ را در حالتی كه سوپاپهای سیلندر 1 در حالت قیچی یا بالانس باشند قرار داده و میل سوپاپ و میل لنگ را درین موقع درگیر میكنیم .

عواملی كه باعث به هم خوردن دیاگرام سوپاپ می‌شوند:

1 ـ سائیدگی در نقاط مختلف بادامكها

2 ـ سائیدگی استكان تایپت

3 ـ تاب برداشتن میل تایپت

4 ـ گشادی سر اسبك

5 ـ فیلر نبودن دقیق

6 ـ ضعیف بودن یا تاب برداشتن فنر

7 ـ گشادی گیت سوپاپ

نكته: در موتورهای میل سوپاپ رو ، تراش سرسیلندر باعث به هم خوردن دیاگرام میشود.

تایم اویل پمپ ( درگیر كردن چرخدنده اویل پمپ و میل سوپاپ ): اویل پمپ ( پمپ روغن ) توسط میل سوپاپ به چرخش در می آید و در بعضی از اتومبیل ها ، اویل پمپ دلكو را نیز میچرخاند ( پیكان ) . برای درگیر كردن اویل پمپ با میل سوپاپ باید سیلندر شماره 1 را در حالت احتراق قرار داده و سپس اویل پمپ را با میل سوپاپ درگیر نمود .

زنجیر سفت كن : در نوع اتصال چرخدنده میل لنگ و میل سوپاپ با زنجیر ، در كنار زنجیر از زنجیر سفت كن استفاده میشود و در صورتی كه زنجیر و یا چرخدنده ها ساییده شوند موجب به هم خوردن تایم سوپاپ ها شده و در موقع مقرر سوپاپ ها باز و بسته نمیشوند كه موجب كم شدن قدرت موتور و ریپ زدن آن میگردد و از زنجیر صدا به گوش میرسد .

نكته : مقدار لقی بین چرخدنده میل لنگ و میل سوپاپ 05/0 تا 15/0 میلیمتر است كه برای آزمایش لقی زنجیر از طرف آزاد آن نباید بیشتر از 5/12 میلیمتر باشد .

 

نكته : كف تراشی بیش از حد سرسیلندر موجب خلاصی زیاد زنجیر یا تسمه میشود .

 

 

 

دسته : | بازدید ها : بار

نام شما:
سایت شما:
در تاریخ : سه شنبه 22 دی 1394 ساعت 14 و 26 دقیقه و 53 ثانیه

تایم میلنگ باجاج چطوره

نام شما: حمیدرضا
سایت شما:
در تاریخ : سه شنبه 22 بهمن 1392 ساعت 11 و 22 دقیقه و 43 ثانیه

خیلی ممنون از شما

نام شما: مهدی مالکی
سایت شما:
در تاریخ : چهارشنبه 15 آبان 1392 ساعت 12 و 37 دقیقه و 34 ثانیه

از راهنمایی شما بسیار سپاس گذارمک

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر