تبلیغات
همه چیز در باره ی مکانیک خودرو ................. Everything About mechanic

سیستم خنک کاری

تاریخ : ساعت 00 و 00 دقیقه و 00 ثانیه | یکشنبه 10 اردیبهشت 1391
نویسنده : علی لولوئیان


سیستم خنك كاری : این سیستم گرمای اضافه‌ی حاصل از احتراق را از موتور خارج كرده و از آسیب دیدگی قطعات جلوگیری می‌نماید. در سیستم خنك كاری ، جهت خنك كردن از هوا یا آب استفاده میشود .

 

سیستم خنك كننده به دو صورت آبی و هوا خنك وجود دارد:

1 ـ هوا خنك: درین سیستم برای خنك كردن موتور از ه.ا استفاده میشود و معمولا به دو صورت وجود دارد.

الف : از جریان هوای آزاد برای خنك كردن موتور استفاده میشود مثل موتور سیكلت ها

ب : از جریان هوای آزاد كه بوسیله پروانه مكیده میشود و از طریق كانالی كه دور موتور قرار گرفته به اطراف موتور رسیده و آنرا خنك میكند مثل ژیان و فولكس

نكته : در موتورهایی كه از هوا جهت خنك كاری استفاده میشود ، سیلندر و سرسیلندر را از جنس آلومینیوم و به صورت پره پره میسازند تا انتقال حرارت سریع تر انجام شود. 

2 ـ سیستم خنك كننده آبی:

1 ـ رادیاتور

2 ـ درب رادیاتور

3 ـ كانالهای آب سیلندر و سرسیلندر

4 ـ ترموستات

5 ـ پروانه خنك كننده

6 ـ بخاری

7 ـ لوله‌های ارتباطی و تسمه پروانه

8 ـ واتر پمپ

رادیاتور: رادیاتور تشكیل شده است از یك سری لوله از جنس فلز نرم ( مس و برنج ) كه در كنار هم قرار گرفته‌اند و همچنین ورقه‌هایی نازك كه به صورت عمود بر لوله آنها را در بر گرفته و نگهداری می‌نماید.

رادیاتور دارای دو مخزن بالا و پایین می‌باشد كه دو سر لوله‌ها را در بر گرفته مخزن بالا كه در مسیر برگشت آب از موتور قرار دارد گرم بوده و مخزن پایین كه در مسیر برگشت آب به موتور قرار دارد خنك‌تر می‌باشد.

بنابراین وظیفه رادیاتور عبارتست از نگهداری حجم زیادی آب و انتقال حرارت آب به هوا جهت خنك كاری .

طرز كار رادیاتور: آب داغ موتور از بالا توسط لوله پلاستیكی وارد رادیاتور و مخزن بالایی شده و در سطح آن پخش می‌شود و در طی عبور از لوله‌ها كه در مجاورت هوای عبوری خنك پروانه قرار دارد خنك شده و به مخزن پایین انتقال پیدا می‌كند و سپس به واتر پمپ و موتور می‌رسد.

نكته: آب شرب و آشامیدنی نباید به داخل رادیاتور ریخته شود چون دارای املاح و جرم می‌باشد پس باید فقط از آب مقطر و آب برفك یخچالها استفاده نمود.

نكته : در اثر گرفتگی لوله ها براثر زنگ زدگی و یا وجود مواد ، موتور زودتر جوش می آورد كه درین صورت باید مخزن بالا و پایین را جدا نموده و لوله ها را سیخ زد تا گرفتگی آنها رفع شود .

درب رادیاتور: از دو سوپاپ فشار و خلاء تشكیل شده است.

وظیفه سوپاپ فشار درب رادیاتور: با افزایش فشار روی سطح آب نقطه جوش آن بالا میرود . لذا سوپاپ فشار با ممانعت از خروج بخار آب ( در حد تعیین شده ) سبب افزایش فشار بر روی آب میشود و به این ترتیب آب در درجه حرارت بیش از 100 درجه به جوش می آْید . زمانی كه فشار بخار داخل رادیاتور بیش از حد تعیین شده باشد سوپاپ به سمت بالا حركت كرده و راه خروج بخارات و آب اضافه باز میشود و آب اضافه وارد مخزن انبساط میشود. بنابراین وظیفه سوپاپ فشار درب رادیاتور افزایش نقطه جوش آب میباشد كه درین حالت آب دیرتر به جوش می آید .

سوپاپ خلاء: اما زمانی كه موتور خاموش می‌شود آب آرام شروع به سرد شدن می‌نماید و حجم آب نیز كم می‌شود با كم شدن حجم آب در داخل رادیاتور مكش و خلاء بوجود می‌آید در این زمان سوپاپ خلاء باز شده و هوا وارد رادیاتور میشود.

نكته: در صورت عمل نكردن سوپاپ خلائی لوله‌های رادیاتور مچاله و یا سوراخ می‌شوند.

نكته: جهت آببندی بین درب رادیاتور و بدنه ،  روی درب رادیاتور واشر لاستیكی قرار دارد .

نكته: درب رادیاتور در تابستان دو پله و در زمستان یك پله بسته می‌شود.

نكته: آب رادیاتور می‌بایست حدود 3 سانتی‌متر پایین‌تر از درب آن باشد تا فشار هوای لازم بتواند بر آن وارد شود .

نكته : جهت آزمایش سالم بودن درب رادیاتور از دستگاه آنالیزور یا فشارسنج استفاده  میكنند .

ترموستات :  وسیله ای است كه برای ثابت نگه داشتن درجه آب در حدود 78 الی 85 درجه سانتی گراد در موتورها به كار میرود . زمانی كه دمای آب موتور كمتر از حد نرمال باشد ، ترموستات مسیر عبور آب از موتور به رادیاتور را بسته تا زمانی كه دمای آب به حد نرمال برسد . وقتی آب داخل موتور گرم شد ترموستات عمل كرده و مسیر آب از موتور به رادیاتور باز میشود . ترموستات روی سرسیلندر و در محل خروج آب از سرسیلندر در جایگاهی به نام هوزینگ قرار دارد . قسمت كپسول ترموستات به سمت آب گرم موتور میباشد . ترموستات در انواع فانوسی ، مومی ، قارچی ، پروانه ای ، بی متال و كریستالی موجود است .

 

نكته : بر روی ترموستات سوپاپ لغزان كوچكی وجود دارد كه باعث عبور بخار و حباب هوای داخل آب موتور شده و از قفل گازی در مدار كه موجب كم شدن مكش و فشار آب واتر پمپ میگرد د جلوگیری میكند.

نكته : وجود ترموستات در تمام فصول سال لازمست .

آزمایش ترموستات : ترموستات را داخل یك ظرف آْب روی اجاق قرار میدهیم . دماسنج دمای آب را در هر لحظه به مانشان میدهد . به محض باز شدن ترموستات به دمای دماسنج توجه كرده و آنرا با دمایی كه روی ترموستات نوشته شده ، مقایسه میكنیم .

شمع آب : درجه حرارت آب موتور را به جلوی آمپر راننده منتقل مینماید . شمع آب برروی سرسیلندر و زیر هوزینگ ترموستات (  در موتور پیكان ) تعبیه میشود و آزمایش آن به این صورت است كه اگر سیم آن را جدا كرده و به بدنه متصل نماییم باید عقربه آمپر تا انتها بالا رود و چنانچه بالا نرود عیب از آمپر و سیستم مربوطه میباشد و شمع سالم است .

واتر پمپ یا پمپ آب:

 قطعه‌ای است كه آب را به گردش در می‌آورد و به آن سرعت می‌دهد و نیروی چرخش خود را از تسمه پروانه  و فولی میل لنگ می‌گیرد. واترپمپ با چرخش پره هایش آب را از رادیاتور مكیده و به داخل موتور و سرسیلندر میفرستد .

قطعات واتر پمپ:

1 ـ پوسته فلزی واتر پمپ

2 ـ پروانه آب پخش كن

3 ـ بلبرینگ كه با شفت یك تكه می‌باشد و در اثر خرابی آن صدای خار خار از واتر پمپ شنیده میشود .

4 ـ كاسه نمد : كه در اثر خرابی كاسه نمد ( فیبر و فنر ) آب از واتر پمپ نشت میكند كه قبل از رسیدن به یاتاقان باید تعویض گردد.

5- یاتاقان : كه در صورت خرابی یاتاقان واترپمپ صدا میدهد .

نكته : چكه كردن آب از واتر پمپ به دلیل خرابی كاسه نمد و یا واشر بندی نامناسب و یا شل بودن پیچهای واترپمپ میباشد .

نكته : آزمایش نشتی آب در سیستم خنك كاری به وسیله دستگاه فشار سنج انجام میشود . كه این دستگاه را در محل نصب درب رادیاتور متصل كرده  و سیستم را از نظر نشتی آزمایش میكنند .

نكته: اگر موتور گرم می‌شود می‌توان پولی واتر پمپ را كوچكتر كرد تا دور بیشتری گردش نماید.

پروانه:  قطعه‌ای كه هوا را در زمان كار كرد موتور از محیط بیرون به محیط داخل موتور می‌كشد . هوای مكیده شده توسط پروانه از لابلای لوله های رادیاتور عبور كرده و باعث خنك شدن آن میشود . پروانه ها پلاستیكی و یا فلزی میباشند كه پروانه های فلزی قدرت بادزنی بیشتری دارند ولی صدای بیشتری نیز تولید میكنند .

نكته : پروانه ها را 4 ، 6 و یا 8 پره میسازند .

نكته: در پروانه هشت پر صدای بیشتری ایجاد می‌شود

انواع پروانه از نظر كارایی :

1- پروانه های معمولی یا همیشه گرد : این نوع پروانه ها روی واتر پمپ و فولی واترپمپ بسته میشوند و حركت خود را در اثر گردش واتر پمپ از فولی سر میل لینگ و توسط تسمه پروانه میگیرند . این نوع پروانه ها با روشن شدن موتور خودرو شروع به گردش میكنند . ( مثل پیكان )

2- پروانه های اتوماتیك : این نوع پروانه ها مستقل از واتر پمپ میباشند و در زمان سرد بودن عمل نمیكنند و با گرم شدن موتور شروع به كار میكنند .

نكته : در خودروهایی كه از پروانه اتوماتیك استفاده شده ، در فصل سرما ، موتور خودرو سریعتر به گرمای نرمال میرسد ( چون در حالت سرد پروانه كار نمیكند ) بنابراین از سرد كاركردن موتور جلوگیری میكند .

تسمه پروانه : با قرار گرفتن روی پولی میل لنگ و واتر پمپ و كولر و دینام باعث چرخیدن آنها توسط میل لنگ میشود . تسمه پروانه نباید زیاد سفت و یا شل باشد و مقدار لقی آن به وسیله فشار شصت روی آن باید بین 10 تا 15 میلی متر باشد .

نكته : سطح مقطع تسمه پروانه ها به شكل ذوزنقه میباشد تا روی پولی لیز نخورند . 

دلایل پاره شدن زود به زود تسمه پروانه : تاب برداشتن و یا پلیسه كردن فولی و یا اینكه پولی میل لنگ و دینام و واتر پمپ در یك راست قرار ندارد.

دلایل جوش آْوردن موتور : پاره شدن تسمه پروانه ، جرم گرفتگی رادیاتور ، خوردگی پره های واتر پمپ ، خرابی درب رادیاتور ، خرابی ترموستات ، شل شدن تسمه ، تنظیم نبودن دلكو و كاربراتور ، تنظیم نبودن فیلر سوپاپ ها ، كم بودن آب رادیاتور

ضد یخ: یكی از معایب مهم آب در سیستم خنك كاری اینست كه آب در دماهای پایین یخ میزند . یخ زدن آب موجب شكستن بلوكه سیلندر میشود . به همین دلیل به آب داخل رادیاتور ضدیخ اضافه میشود . باید نسبت به دمای محیط از مقدار مناسب ضد یخ استفاده شود و بهترست از ضد یخهایی كه دارای ضد جوش و ضد زنگ هستند  استفاده شود .

نكته : ظرفیت مایع خنك كننده در حدود 7 الی 8 لیتر در مدار می‌باشد.

 

دسته : | بازدید ها : بار

نام شما: Cialis canada
سایت شما: http://kawanboni.com/
در تاریخ : جمعه 17 فروردین 1397 ساعت 17 و 39 دقیقه و 39 ثانیه


Seriously loads of very good material!
achat cialis en suisse cialis generico lilly buy cialis online cheapest tadalafil generic acheter cialis meilleur pri we use it 50 mg cialis dose cialis dosage recommendations cialis 5 mg schweiz click here to buy cialis cialis lilly tadalafi

نام شما: Cialis online
سایت شما: http://cialisvipsale.com
در تاریخ : جمعه 3 فروردین 1397 ساعت 13 و 02 دقیقه و 43 ثانیه


This is nicely said! .
cialis ahumada cialis 20 mg cut in half cialis for sale cialis generico postepay ou acheter du cialis pas cher how to buy cialis online usa cialis 50 mg soft tab cialis purchasing cialis professional from usa trusted tabled cialis softabs

نام شما: Cialishar
سایت شما: http://cialis.webcindario.com
در تاریخ : یکشنبه 27 اسفند 1396 ساعت 20 و 23 دقیقه و 56 ثانیه


Point well used!!
if a woman takes a mans cialis rx cialis para comprar cialis uk next day generic for cialis acheter du cialis a geneve buy cialis online price cialis wal mart pharmacy viagra vs cialis free generic cialis we like it cialis price

نام شما: Can you have an operation to make you taller?
سایت شما: http://emiliekristek.hatenablog.com/archive/2015/08/24
در تاریخ : دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 23 و 36 دقیقه و 23 ثانیه

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between usability and appearance.
I must say you have done a great job with this. Also, the blog
loads extremely quick for me on Safari. Outstanding Blog!

نام شما: feet problems
سایت شما: http://marylinblecha.jimdo.com/
در تاریخ : شنبه 18 شهریور 1396 ساعت 05 و 54 دقیقه و 21 ثانیه

Good day very cool site!! Man .. Excellent .. Wonderful
.. I will bookmark your blog and take the feeds also?

I am happy to seek out so many useful information here within the publish,
we'd like develop extra techniques on this regard,
thanks for sharing. . . . . .

نام شما: How long does Achilles tendonitis last for?
سایت شما: http://ameblo.jp/adriarosebrook/entry-12044327200.html
در تاریخ : پنجشنبه 16 شهریور 1396 ساعت 15 و 50 دقیقه و 14 ثانیه

I am curious to find out what blog system you have been working with?
I'm having some small security issues with my latest website
and I would like to find something more risk-free. Do you have any recommendations?

نام شما: http://earnestinerembert.weebly.com
سایت شما: http://earnestinerembert.weebly.com/contact.html
در تاریخ : چهارشنبه 18 مرداد 1396 ساعت 17 و 40 دقیقه و 14 ثانیه

Awesome! Its in fact remarkable piece of writing,
I have got much clear idea on the topic of from this paragraph.

نام شما: What causes the heels of your feet to burn?
سایت شما: http://laylatomb.weebly.com/blog/leg-length-discrepancy-and-shoe-lifts
در تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت 02 و 37 دقیقه و 33 ثانیه

hello!,I love your writing so much! percentage we be in contact extra approximately your post on AOL?
I require an expert on this space to unravel my problem.
Maybe that's you! Looking ahead to see you.

نام شما: http://carydalba.hatenablog.com
سایت شما: http://carydalba.hatenablog.com/archive/2017/06/01
در تاریخ : شنبه 14 مرداد 1396 ساعت 07 و 41 دقیقه و 38 ثانیه

Hello There. I found your blog using msn. This is
a really well written article. I will be sure to bookmark it
and come back to read more of your useful info. Thanks
for the post. I will certainly comeback.

نام شما: عباس راهی
سایت شما:
در تاریخ : دوشنبه 26 آبان 1393 ساعت 09 و 27 دقیقه و 26 ثانیه

سلام و سپاس فراوان از مطالب ارزنده

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر